Nu är jag oxå en bloggare

Ja, nu är det dax för mig att börja blogga oxå.

Om ca en och en halv vecka så ska ju jag göra om min kropp lite. Det är mycket jag skulle vilja göra med den, men vi börjar så här så får jag se vad mer som kan göras så småningom.

Vem är då jag och vad ska jag göra?

Bor i Sigtuna, 4 mil norr om Stockholm. Har 2 barn och en sambo Nicke. Min äldsta son Henke är snart 8 år och min lilla tjej Elin är snart 16 månader. Vi bor i ett litet rött hus med egen pool och stor tomt på landet med mycket skog runt om oss.

Kl. 7.30 onsdagen den 27 januari 2010 skall jag infinna mig på Akademikliniken i Stockholm. Ska då göra en stor bukplastik och bröst lyft. Äntligen skall jag bli av med min tråkiga hängmage och mitt fula ärr som jag har fått av min chronsoperationer.

Hösten 2005 fick jag en konstig känsla på höger sida i magen och trodde först de var träningsvärk. Till slut åkte jag in till akuten och där upptäckte de att min blindtarm var inflammerad, så jag blev inlagd och opererades med titthål. Allt gick bra men jag hade ont i magen och i axlarna efteråt, axlarna är väldigt vanligt att man har ont i då dom blåser in massa luft i magen när man gör titthål.

Tiden gick och jag började få ont i magen igen, gick till vårdcentralen och fick lite inflammations hämmande medicin, ifall det inte hade läkt riktigt vid operationsstället. Sen våren 2006 började jag få feber, nästan 40 grader lite då och då. Jag är nästan aldrig sjuk så jag tyckte det var jätte konstigt. Åkte tillslut in till akuten igen med min onda mage och feber. Där upptäckte dom att jag hade en inflammation på tunntarmen, skulle bli inlagd då men fick åka hem och vänta på nya undersökningar. Blev kallad till att göra en koloskopi, undersökning med kamera genom tjocktarmen. Då upptäckte dom att jag då hade chrons. Gick med i en studie där på sjukhuset och då bestämdes det att jag skulle opereras.

Åkte in för operation i början på juli 2005. Allt gick bra och dom tog bort ett par decimeter på min tunntarm, och jag fick ett ärr från bäckenet upp till navel. Fick åka hem efter 3 dagar. Levde på som vanligt med dålig mat och massa godis.

Den 25 september 2006 så åkte jag in till jobbet som vanligt och var lite stressad för min kollega var bortrest och jag skulle visa att jag klarade av att jobba för oss båda. Käkade lunch som vanligt och skulle sedan jobba på ett tag för att sedan åka hem lite tidigare och åka och hämta N som skulle komma hem efter en resa. På vägen hem så började det göra väldigt ont i magen så jag åkte hem och la mig och ringde pappa och frågade om han inte kunde åka och hämta H på förskolan. Kunde inte resa mig upp, så ont hade jag. N fick lift hem från flyget av en kompis. När han hade kommit hem så fick vi åka in till akuten riktigt akut.

Blev inlagd och undersökningarna började med att jag fick dricka någon äcklig dryck och sedan ner på röntgen för att se vart drycken tog vägen. Men man såg inget speciellt kanske att jag var förstoppad. När jag låg där på sjukhuset så började jag bli bättre och fick ta massa storpillerlavemang, för att få igång tarmarna. Men inget hände. Dag 3 så hade jag inget ont längre och dom ville skicka hem mig, men då hade jag ju inte ätit något sedan jag kom in.

Började äta lite smått där och började få jätte ont igen. Dagarna gick och dom försökte klura ut vad det kunde va för något, men så till slut på dag 14 så beslutade dom att operera mig. Efter operationen fick jag reda på att när de sydde ihop min tarm förra gången så hade det spruckit upp eftersom jag hade varit lite förstoppad. Så dom tog bort en bit till och sydde sedan ihop mig igen med ett ännu längre ärr på magen. Som gick en bit över naveln denna gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0